Combiwel voor Kinderen heeft een gezamenlijke pedagogische visie. Voor elke locatie is onze visie nader uitgewerkt in een pedagogisch werkplan. Dit pedagogisch werkplan is verkrijgbaar of in te zien bij de pedagogisch medewerker op de groep van je kind. Het pedagogisch werkplan wordt elk jaar opnieuw besproken en waar nodig bijgesteld. Op deze manier blijven we de ontwikkelingen volgen en werken we aan behoud en verbetering van onze kwaliteit.
Onze pedagogische uitgangspunten
- we bieden je kind veiligheid en emotionele ondersteuning;
- we luisteren goed naar jou en je kind;
- we bieden je kind structuur;
- we benaderen jou en je kind positief;
- we geven je kind ruimte voor eigen initiatief;
- we stimuleren de ontwikkeling van je kind met alle beschikbare middelen;
- we bieden je kind een uitdagende, veilige leeromgeving;
- we tonen respect voor andere culturen, gewoontes en gebruiken.
Opvoedingsdoelen
Wij hanteren een aantal specifieke opvoedingsdoelen. Deze zijn gebaseerd op de pedagogische uitgangspunten van hoogleraar ontwikkelingspsychologie Marianne Riksen-Walraven.
- We zorgen voor een emotioneel veilige basis waar kinderen zich kunnen ontspannen en zichzelf kunnen zijn. In een veilige omgeving kunnen kinderen leren en zich ontwikkelen;
- We geven gelegenheid tot het ontwikkelen van persoonlijke vaardigheden. Denk hierbij aan veerkracht, zelfstandigheid en zelfvertrouwen, flexibiliteit en creativiteit. Hoe meer een kind de kans krijgt zelf te ontdekken, hoe meer persoonlijke vaardigheden het zich eigen kan maken. Zo kan het kind het zich op latere leeftijd zelfstandig, creatief en onafhankelijk opstellen;
- We geven kinderen de gelegenheid tot het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Kinderen leren omgaan en rekening te houden met elkaar en met anderen. Kinderen leren dit door samen te spelen, anderen te helpen en verdriet en vreugde te delen;
- We geven kinderen gelegenheid om zich waarden en normen eigen te maken. Kind leren in het gezin regels en afspraken; ieder gezin heeft eigen waarden en normen, gewoontes en gebruiken. Bij ons op de groep maken kinderen kennis met andere kinderen en volwassenen en dus ook met andere gebruiken. Hierdoor leren kinderen wat de verschillen en de overeenkomsten zijn. Voor kinderen is dit een eerste voorbereiding op het functioneren in de maatschappij.